Dag 16: Verandering - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 16: Verandering - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 16: Verandering

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

24 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey iedereen,

Vandaag, het begin van de 3de week stage, was er verandering op til. Ik moest normaal naar de C afdeling van de kinderafdeling, maar ik wilde eigenlijk op de A afdeling blijven. De reden is dat ik de gang van zaken nu al een beetje ken en de verpleegkundigen (zusters) me een beetje beginnen te vertrouwen. Dus trok ik mijn stoute schoenen aan en vroeg aan de hoofdzuster of ik niet op de A afdeling mocht blijven omdat de andere studente die op C stond daar ook wilde blijven. En raad eens.... Het mocht :D

Vandaag was echt een leuke dag, heb veel mogen doen. 's Morgens het gebruikelijke: bedden afsoppen en opdekken. toen dat gedaan was zei de subhoofdzuster dat wij (ik en zij) alleen op de gang stonden en dat zij het belangrijker vond om de medicatie klaar te zetten. Dus vroeg ze aan mij of ik een kindje wilde wassen. Toen vroeg ze of ik dit kon en ik zei direct volmondig JA!! Dus mocht ik het kindje wassen :) (eindelijk ook eens iets anders dan enkel bedden afsoppen en opdekken)

Daarna was er ineens een jongen op de dienst en aan zijn kleren te zien was het ook een laatstejaarsstudent. Toen de zuster zei dat hij de andere kant van de gang ging doen dacht ik: "waarom komt hij mijn werk afpakken, er is al zo weinig te doen".Daarna zei ze dat ik mocht rusten, ik had volgens haar al veel gewerkt (had amper 4 bedden gedaan en een kindje gewassen). Toen heb ik besloten om die andere student te helpen, zo had ik toch nog wat werk :)

Nadien was het al 8u en kon het eten opgediend worden. Ik vraag aan de zuster welke kinderen boterhammen eten en ze zei me de namen. Dus ik breng het eten naar deze kinderen en was al een kindje van 1 jaar en 3 maand aan het helpen toen plots de student komt zeggen dat het kindje pap krijgt. Dit vond ik wel raar aangezien deze kinderen juist al brood eten. Maar het was wel waar, het kindje dronk enkel pap. Ik had eigenlijk de broodmaaltijd aan een verkeerd kindje gegeven. Na een zoektocht voor ander brood ben ik dan uiteindelijk het andere kindje zijn eten gaan brengen.

Daarna was het weer heel rustig en dus was het tijd om neer te zitten. Ik bleef rechtstaan en opeens zei de zuster dat ik precies een slaaf was die op werk wachtte. Dus ben ik dan maar naast haar gaan zitten en mocht ik ineens rapporteren (dossier invullen). Ze legde me uit welke manier ze daarvoor gebruikte: de SOAP manier (SOAP staat voor Subjectieve weergave, Objectieve weergave, Analyse en verdere Plannen). Op zich vind ik dit een goede manier, omdat je dan alle elementen mee hebt.

Nadien was het middag en weren de plateau's met eten opgediend. Daarna mocht ik met een kindje naar de RX om een foto van de longen te laten nemen. Dan nog even zitten toen het weer tijd was om de parameters te nemen (temperatuur, pols en ademhaling).

Tussendoor kwam een mama me zegen dat ze geen zuurstofwaarde meer zag op het scherm. Ik ben ernaar toe gegaan en zag dat de saturatiemeter kapot was, dus ben ik aan de zuster een nieuwe gaan vragen en heb ik deze vervangen.

Dan was et tijd voor de overdracht en wonder boven wonder vroeg de zuster aan mij of ik de info van het kindje wilde overdragen. Ik bijzonder blij dat ik toch weer iets nieuws mocht doen :D

Deze dag was echt veel leuker dan de vorige 2 weken samen, dus hopelijk mag ik morgen nog wat meer doen :D

Groetjes vanuit Suriname en tot blogs xxx

  • 25 Maart 2014 - 08:18

    Alien:

    Hoi Anja!

    Leuk om te horen dat je eindelijk al wat meer mag doen!
    Hopelijk houdt het aan en ga je nog veel leuke dingen kunnen doen ;)

    Groetjes

  • 25 Maart 2014 - 08:29

    Regina:

    Het was precies wel een leukere dag en hopelijk gaat het in de goede zin verder. Nog veel amusement en tot later
    Groetjes
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 44229

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: