Dag 80 & 81: enorme aanpassing!!! - Reisverslag uit Bornem, België van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 80 & 81: enorme aanpassing!!! - Reisverslag uit Bornem, België van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 80 & 81: enorme aanpassing!!!

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

28 Mei 2014 | België, Bornem

Hallo iedereen,

Ik moet met heel veel spijt in men hart meedelen dat mijn avontuur in Suriname erop zit.

Maandag is mijn dag begonnen met een lekker ontbijtje, want het zal het laatste zijn in dit prachtig land. Daarna wilde ik mijn boardingpass gaan afdrukken, waar wist niet meer waar ik dit van mijn mail kon halen en afdrukken. Dus had ik aan Marisca (de huisbazin) gevraagd of ze me er naartoe kon brengen en dat heeft ze dan ook gedaan. Ondertussen was het beginnen regenen en onweren.

Rond 13.30u kwam Dikke Brian (onze taximan) me ophalen om me naar de Johan Adolf Pengel international airport kortweg Zanderij te brengen voor mijn vlucht terug naar Schiphol. Onderweg hadden we file omdat de straten vol water stonden en de mensen dus niet snel konden rijden.

Aangekomen op Zanderij was het tijd voor het moment van de waarheid: mijn koffer wegen. Toen ik hem op de weger legde verschoot ik och wel een beetje. Hij woog 29kg en mocht maar 23kg wegen, ik zat dus 6 kg boven het gewicht. Toen ik nadien mijn handbagage woog, verschoot ik een 2de keer. Deze woog 17kg en mocht maar 12kg wegen. Ik zat dus met een totaal va 11kg overgewicht. Na een nadenken heb ik dan beslist om een extra koffer als ruimbagage te nemen (mijn kleinere koffer dat normaal handbagage zou zijn).

Toen ik mijn bagage ging inchecken zei de vrouw dat hij te veel woog. Ik zei haar dat ik een extra koffer ging nemen en toen ik deze erbij zette was het totale gewicht 37kg, dus geen overgewicht meer dacht ik. De vrouw achter de balie zei dat ik het gewicht moest verdelen omdat de eerste te veel woog en ik anders dubbel moest bijbetalen: 1 keer voor het extra gewicht en 1 keer voor de extra koffer. Ze sprak op dat moment van een bedrag van meer dan 300 euro. Ik zei dat ik het dan maar ging verdelen, maar uiteindelijk zei een andere vrouw aan de balie dat het in orde was en dat ik enkel de extra koffer moest betalen en ik blij natuurlijk. Het is wel zonde van het geld, maar zo kon ik alles meenemen. Ik ben dus ingecheckt met 37kg bagage en 9 kg handbagage :D

Na alles vlot gepasseerd te hebben kwam ik in de taxfree zone en heb ik daar nog 2 djogo's (grote flessen parbobier), 1 fles borgoe (Surinaamse rum) en een tas om alles te kunnen verdelen dat het niet al te zwaar werd voor mij om te dragen. En dan was het moment aangebroken om voorlopig definitief afscheid te nemen van het Switi Sranan en op de vlieger te stappen richting Schiphol. De vlieger is uiteindelijk opgestegen om 18.20u.

Ondertussen was mijn mama en grootmoeder al naar een hotel dicht bij Schiphol gegaan om de dag nadien op tijd in de luchthaven te kunnen zijn :D

Na een vlucht van 9u zonder slapen en een prachtige zonsondergang en -opgang te zien ben ik dan uiteindelijk gisterenmorgen om 7.41 geland in Schiphol. Toen de vlieger op zijn plaats aan de gate stond kon iedereen uitstappen. Nadien de paspoortcontrole vlot gepasseerd en dan op weg om mijn bagage op te halen. Toen ik deze 2 op mijn karretje had geladen, was het tijd voor een 2de controle van alle bagage (zowel ruimbagage als handbagage). Na alles een 2de keer op mijn karretje te laden kon ik eindelijk verder gaan richting de aankomsthal. Plots vroeg een persoon van de douane, na het zien van al mijn bagage, of ik nog met meerdere personen reisde. Toen ik zei dat ik alleen reisde, wilde hij natuurlijk weten voor hoelang ik weg was. Na op alle vragen te antwoorden was hij tevreden en liet me verder gaan.

Dan was het moment aangebroken dat ik mijn mama en grootmoeder terug zou zien. En daar stonden ze, helemaal afgezonderd van de andere, op me te wachten met een bloemetje. Na de nodige knuffels en blijde gezichten zijn we dan samen terug naar hun hotel gegaan waar ik nog mee kon ontbijten en een douche nemen voor we dan uiteindelijk huiswaarts keerde.

Van de autorit heb ik niet veel geweten want heb heel de rit geslapen op de achterbank van de auto. Na een rit van 2u kwamen we dan thuis aan, waar me een super warm welkom wachtte :D

Zo dit was mijn laatste blogje voor deze reis. Het was heel leuk om al mijn avonturen op te schrijven en met jullie te delen. Het enige wat nu nog lastig is, is de jetlag. Mijn dag is zomaar 5u ingekort, met als gevolg dat ik honger kreeg om 23.30u (19.30u Surinaamse tijd) en niet kon gaan slapen. Dus heb ik maar men laptop genomen en heb ik mijn foto's verder benoemd. Opeens keek ik naar de klok, ondertussen was het al 5u 's morgens (24u Surinaamse tijd) en had ik besloten om dan toch maar wat te slapen. Ik moest al om 8.30u terug opstaan omdat ik naar de kapper moest, dus de voorbije 2 dagen heb ik maar 5u geslapen met als gevolg dat ik nu enorm moe ben. Maar als ik nu wat ga slapen is het nog moeilijker om terug in het Belgische ritme te komen :( Wakker blijven zal mijn grootste uitdaging worden vandaag denk ik (met wat cola moet dit wel lukken) en dan hopen dat ik vanavond wel op tijd zal kunnen slapen :D

Suriname ik mis je nu al, I Love SU forever!!! Mijn lichaam is in België terwijl mijn gedachten nog in Suriname zijn. Ik heb er tenslotte bijna 3 maand gewoond en dat veeg je niet zomaar weg!!! Ik zou het zo over doen mocht ik de kans terug krijgen want het was echt een unieke ervaring... een droom die uitgekomen is!!! Geert Froyen heeft gelijk: Ik ben voor 3/4 een Surinaamse geworden en daar ben ik trots op :D

Nog vele Surinaamse/Belgische groetjes
Anja xxx

  • 28 Mei 2014 - 16:40

    Regina:

    Hoi
    Wat was het weeral veel lezen. Nu je definitief afscheid moet nemen van Suriname en de mooie herinneringen in je gedachte zijn we toch blij u je terug te zien. Het was fijn om je leuke verhalen te lezen en ook al met halve gedachten in Suriname te zijn. Dank u wel en hopelijk moet je niet al te lang wachten om terug te gaan, maar eerst nog een inspanning leveren voor je diploma en dan zal de rest van zelf wel komen.
    Groetjes
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 18513
Totaal aantal bezoekers 44223

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: