Dag 60 - 63: Anaula natuur resort + schoolwerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 60 - 63: Anaula natuur resort + schoolwerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 60 - 63: Anaula natuur resort + schoolwerk

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

10 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey iedereen,

Mijn dagen hier in het Switi Sranan kondre (Prachtige Suriname) zijn echt aan het korten nu, nog slecht 17 dagen... dus volop genieten is de boodschap!!!

Ik heb in mijn vorige blog geschreven dat het heel veel moeite heeft gekost om een tripje te vinden en dat ik van woensdag 7/5 tot vrijdag 9/5 naar Anaula natuur resort ben geweest. Hier volgt een verslagje van deze 3 dagen:

Vrijdag werd ik verwacht om 9.15u aan het kantoor van Anaula, een kleine 5 minuutjes stappen van ons huisje. Gepakt en met een "No Spang" gevoel ben ik er aan gekomen. Onmiddellijk kreeg ik iets te drinken aangeboden en zeiden ze me dat i nog even mocht uitrusten voor we gingen vertrekken. Toen iedereen er was (we waren met een groepje van 6 mensen) werd alles ingeladen en vertrokken we richting Atjoni.

Na een busrit van 4u (met 2 tussenstops) kwamen we aan bij Atjoni. Hier stopt de weg en moet alles verder per boot. Alles uitladen en naar de boot brengen, daarna heb ik me nog eens goed ingesmeerd want de zon was fel en er was geen wolkje aan de hemel.

Toen alles ingeladen was kon onze 2u vaartocht van start gaan. We hebben in het totaal 9 dorpen gepasseerd voor we aan het resort kwamen. Daar aangekomen hebben we alles uitgeladen en werden de cabana's/bungalows verdeeld. Ik had nummer 7 gekregen, maar toen ik mijn spullen er had gelegd moest ik verhuizen naar nummer 8.

Nadat alles was geïnstalleerd moesten we naar het restaurant komen voor de lunch en werd de planning overlopen. De 1ste dag (woensdag) zouden we in de Sula gaan zwemmen en 's avonds naar kaaimannen gaan zoeken, de 2de dag stond een dorpswandeling op het programma en de 3de dag nog een boswandeling.

Na de lunch (Roti met kip) konden we ons verder installeren en omkleden voor de zwempartij. Op dat moment was er ook de gelegenheid om foto's te trekken van de omgeving en de cabana/bungalows. Mijn cabana bestond uit 2 tweepersoonsbedden en 1 eenpersoonsbed. Wel heel veel ruimte voor mij alleen :D

Toen het tijd was om terug op de boot te stappen om naar de Ferulassisula te gaan. Dit lag aan de overkant van het resort. Daar aangekomen toonde de gids ons waar we konden zwemmen (lees: zitten in het water). Daarna trok iedereen zijn kleren uit en gingen we in het frisse water. Eenmaal gewend aan de temperatuur was het wel best gezellig.

Na een uurtje moesten we al terug keren naar het resort omdat het bijna tijd was voor het avondeten (rijst met kip). In Suriname wordt alles met kip gegeten :) Omdat ik me voor het eten nog even wilde opfrissen wilde ik een douche nemen... toen ik de kraan open draaide kwam er geen water uit. Voor de zekerheid testte ik ook de WC en maar goed ook, want deze werkte ook niet. Toen ik me dan maar zo had omgekleed en even in m'n hangmat lag kwam er iemand van het resort naar me toe en begon spontaan een gesprek. Ik vertelde hem dat mijn douche en WC niet werkte. Hij zei me dat het misschien een panne was en dat ik het nog eens terug moest proberen.

Tijdens het avondeten vertelde de gids ons dat de kaaimannentocht niet doorging omdat het water te hoog stond. Toen ik aan de andere gasten vroeg of hun douche en WC werkte zeiden ze allemaal... JA. Ik vond dit al vreemd, dus ben ik het toch maar even gaan zeggen en wat bleek: ze mochten deze bungalow niet gebruiken omdat ze aan de waterleiding aan het werken waren. Uiteindelijk heb ik een andere gekregen (dubbel zo groot). Ze wilde me niet dezelfde geven omdat ik anders te ver lag van de andere gasten :)

Na alles ingepakt te hebben, ging ze met mij naar de andere bungalow. Er was een ruim balkon, een zithoek met keuken en 2 slaapkamers waar in het totaal 6 personen kunnen slapen. Echt wel veel ruimte om mijn hangmat te hangen :D

Toen was het ondertussen al 22u en ik begon moe te worden, dus ben ik nog even in mijn hangmat gaan liggen. Opeens kwam diezelfde persoon als 's middags naar mij en vroeg hij me of hij nog wat bij mij mocht zitten. Hij zei me dat hij het zielig vond dat ik in mijn 1tje zat terwijl de andere met 3 en 2 waren. Na een tijdje begon hij me zelfs spontaan een massage te geven. Omdat ik merkte dat hij wel wat meer wilde dan enkel mij een massage te geven heb ik gezegd dat ik moe was en ging slapen, hij begreep het direct en is weg gegaan :)

De volgende dag werd het ontbijt geserveerd om 8u en om 9u was het tijd om terug in de boot te stappen en naar het dorpje Nieuw Aurora te varen voor de dorpswandeling. Aangekomen in het dorp vertelde de gids ons dat dit zijn dorp is en dat hij één van de kapiteins is in het dorp. De rondleiding ging langs enkele huizen, een school, een souvenirwinkeltje waar je iets kon kopen, langs de airstrip (waar kleine vliegtuigjes kunnen landen) naar het plaatselijk ziekenhuis dat nog in aanbouw is. Uiteraard was ik wel benieuwd naar het ziekenhuis en ik moet zeggen het zag er heel mooi uit. Er is een verloskamer en daarnaast is er plaats om de zwangere vrouwen te leggen die nog moeten bevallen, er is ook een materniteit aanwezig en aan de andere kant zijn er kamers voor zieke patiënten, er is zelfs ook een isolatiekamer en een keuken.

Na de rondleiding in het dorp namen we terug de boot naar het resort. Daar aangekomen was het tijd voor het middagmaal (Spaghetti). Na de lunch wilden de andere leden gaan vissen. Omdat ik daar geen zin in had en ook omwille van het risico op verbranden, heb ik me aan het zwembad geïnstalleerd en heb ik een duikje genomen in het zwemband. Nadien ben ik terug naar mijn bungalow gegaan om mijn hangmat op te halen en heb ik deze in het hangmattenkamp aan de rivier terug omhoog gehangen.

Mijn bedoeling was om in de hangmat te lezen en te genieten van de natuur, uiteindelijk ben ik in mijn hangmat in slaap gevallen en is er van lezen niets in huis gekomen. Het was echt zalig in de hangmat, super relax met het geluid van de natuur!!!! Echt een aanrader voor iedereen die even wil onthaasten en relaxen. Ik heb zelfs de andere niet horen terugkeren :D

's Avonds nog eens naar de sula en daarna terug voor het avondeten. Deze keer kregen we eerst cassavesoep (best lekker, alleen veel te zwaar als je nog een hoofdgerecht moet eten) en daarna nasi met gebakken piranha of kip en groentjes. Daarna nog even gezellg kaarten met de andere gasten tot het tijd was om te gaan slapen.

De volgende morgen terug ontbijt om 8u, nadien kwam de gids met bananen af en gingen we de aapjes voederen. Echt heel leuk om deze acrobatische dieren van zo dichtbij te zien :D

Daarna was het tijd voor de boswandeling en hier kregen we uitleg over de natuur. We zijn langs een telefoonboom gepasseerd en ook voorbij een boom die de gids beschreef als bosviagra. Verder kregen we ook uitleg over welke vruchten je mag eten en welke niet. We hebben ook de boom gezien waarvan men de Surinaamse korjalen maken. Na de wandeling was het tijd om alles terug in te pakken en om uit te checken.

Na de lunch heeft het personeel van ons afscheid genomen en was het tijd om terug te varen naar Atjoni waar ons busje al op ons stond te wachten (het had andere gasten naar Ajtoni gebracht die naar Anaula gingen).

Na een boottocht van 2u en een busrit van 3u kwamen we terug aan in Paramaribo. Het was een geslaagde trip geweest!!!

Vandaag zaterdag is een dag om voor school te werken, ook daar moet ik tijd voor maken... want morgen ben ik weer weg, maar dat kunnen jullie de volgende keer lezen :D

Zo, nu zijn jullie weer helemaal bij. Ik hoop dat het nog steeds boeiend is om mijn avonturen te lezen :)

Nog vele Zonnige en dan weer Regenachtige groetjes uit Suriname en tot blogs xxx

• 11 Mei 2014 - 18:31

Regina:

Hoi,
    Het was zeker leuk in het resort na het bekijken van de foto's. Allez dat hebt ge dan ook weer gehad en kunnen ze het je niet meer afpakken. Nog veel plezier daar.
    Groetjes xxx
    Mama

• 12 Mei 2014 - 20:53

Celine:

Hey Anja,
    Eindelijk wat tijd gehad om al je blogs te lezen.
    Je maakt echt veel mee. Beten van dieren en verbranden. Dat zou ik iets zijn voor mij.
    Ons Anja had een aanbidder. Wel lief dat hij erbij kwam.
    Ik blijf je avonturen nog altijd zo boeiend te vinden.
    Toch knap dat je in je laatste week speelgoed en materiaal had gekocht.
    Je doet het goed!
    Veel plezier met je welverdiende vakantie. Geniet er nog van en tot blogs.
    xx groetjes,
    celine