Dag 40 & 41: materiaal halen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 40 & 41: materiaal halen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 40 & 41: materiaal halen

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

18 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Bij deze zit ik in de helft van mijn periode in Suriname. Het is echt zot hoe snel de dagen hier vliegen, het gaat hier zoooo snel dat ik zelfs de tel ben kwijtgeraakt (maar dat is nu allemaal opgelost :)

Gisteren had ik geen tijd om een blogje te schrijven, daarom doe ik het vandaag voor 2 dagen :D

17/4:

Ik ben vandaag terug met de taxi naar stage gegaan omdat ik al een deel van het materiaal ging halen samen met Zr. Marman (de Zorgcoördinator). Tis wel eens plezant om niet te moeten fietsen en u gewoon laten vervoeren, het enige nadeel is dat de kosten oplopen als je dit alle dagen zou doen.

Vandaag stond ik weer op zaal, omdat er maar 4 mensen waren (inclusief mezelf). Wel fijn werken zo, want dan heb je ten minste iets te doen. Ik heb ook een baby gewassen en alle bedden alleen afgesopt en terug opgemaakt. De andere studente, die met mij zou samenwerken, wilde medicatie klaarzetten, daarom dat ik er alleen voor stond. Maar dat vind ik absoluut niet erg :)

Opeens komt een Coassistent vragen of ik ervoor wilde zorgen dat een moeder van een kindje werd opgebeld, want het kindje moest dringend geopereerd worden en ze hadden de toestemming nodig van de moeder omdat het kindje een stoma ging krijgen. Ik gaf dit door aan de zusters in het gedacht dat ze zouden bellen, niet dus... Een tijdje later komt diezelfde coassistent naar mij en vraagt of ze al gebeld hadden. Ik zei dat ik het had doorgegeven aan de zusters en wist niet of ze al gebeld hadden. Onmiddellijk ging de coassistent naar de balie om zelf te bellen. Wat bleek dat de moeder geen telefoon had, ze woont namelijk in het binnenland. Uiteindelijk hebben we de stiefvader kunnen bereiken en is de tante gekomen en zij heeft dan de moeder verwittigd. Om 11.30u kon het kindje dan uiteindelijk naar de operatiezaal.

Toen ik terug op de afdeling was wilde ik beginnen aan de rapportage. Ik neem dus alle dossiers van mijn kant en begin te schrijven. Toen ik bezig was zei Zr. Walker ineens: " kom ik zal deze 2 rapporteren, je moet niet alles alleen doen". Ik vond dit wel grappig, omdat ik alleen bezig was en de andere zusters zaten gewoon neer.

Rond 12.30u zei ik tegen de zuster dat ik rond 14u weg moest en dus zei ze tegen mij dat we alvast de parameters konden nemen. Onmiddellijk ging ik naar de behandelkamer om de thermometers te nemen en begon ik alle kamers af te lopen. Toen ik Zr. Walker tegen kwam zei ze opnieuw:" je moet niet alleen parameters nemen hoor, het is rustig en we zijn met genoeg personeel.

Tegen 14u ben ik naar Zr. Marman gegaan om te vragen of ze al wilde vertrekken, toen zei ze me dat we het na de shift gingen doen. Dus rond 14.45u heb ik me omgekleed en ben i met haar naar de Hermitage mall gereden om daar het eerste deel van het materiaal te gaan bestellen.

Ik weet dat jullie nu ongetwijfeld willen weten wat ik gekocht heb, wel ik zal jullie niet verder in spanning laten wachten. Ik heb het ingezamelde geld (waarvoor ik jullie nogmaals heel hartelijk wil bedanken) in 2 delen verdeeld omdat ik gemerkt heb, tijdens mijn stage, dat de afdeling behoefte had aan materiaal voor de kinderen. Daarom gaat de helft van het geld naar een speelhoekje voor de kinderen, zodat ze wat kunnen spelen als ze zich beter voelen. Ik heb een huisje, een ballenbad dat zowel daarvoor kan dienen als voor zandbak als voor waterbak en dan nog iets waar de kinderen doktertje mee kunnen spelen (Zie foto).

Het andere deel van het geld gaat uiteraard naar blijvend medisch materiaal. Dit materiaal ga ik hopelijk dinsdag gaan halen/bestellen en dan maar hopen dat ik alles donderdag kan afgeven (de foto's volgen nog).

Ik werd nadien normaal verwacht om 16u in 't vat om iets te drinken met Geert Froyen en om al het een en ander te bespreken. Uiteindelijk kwam ik met iets minder dan 1u vertraging aan bij 't vat. Geert vertelde me dat hij van plan was om tot 17u te wachten en daarna naar huis te gaan. Ik kwam er toe om 16.55u. Er waren 2 goede redenen voor mijn laattijdige verschijning:
1) de zusters bleven maar twijfelen over het materiaal, zodat het daar al uitgelopen was
2) ik moest ongeveer 15 min wachten op mijn taxi.

Ik heb me verontschuldigd en we hebben nog een leuke babbel gehad. Ik ga trouwens zaterdag waarschijnlijk samen met hem en Mevr. Baumgart naar een eiland in het brokopondo stuwmeer. Ben wel benieuwd en volgende week vrijdag ga ik misschien weer een dagje met hem op stap. Eindelijk terug wat meer fotootjes (Wendy: zo ga ik misschien toch aan de kaap van 2000 foto's geraken) :p

18/4: Goede vrijdag

Vandaag zijn mijn huisgenootjes op trip vertrokken naar Apiapaati in het binnenland. Ze hebben vandaag een trip van 7u (3u bus en 4u boot). Omdat ze morgen de ananasberg gaan beklimmen heb ik dan toch besloten om niet mee te gaan (ik vond het daarvoor veel te duur). Dus moest ik een andere oplossing zoeken. En daar kwam mijn reddende engel...

Ik had Geert Froyen gevraagd of hij zin had om met mij samen op trip te gaan, eventueel samen met Mevr. Baumgart erbij. Hij stemde toe en vertelde me dat hij van plan was om naar Nikerie te gaan, maar dan zou dat tot dinsdagavond zijn. Als hij dat ging doen, kon ik niet mee gaan aangezien ik dinsdag terug stage heb. Maar toen ik zei dat mevr. Baumgart voorstelde om naar een eiland in het brokkopondo meer te gaan, was hij direct akkoord om dat te doen. Ik moet nog wel bevestiging krijgen van mevr. Baumgart zelf, maar Geert heeft al half toestemming gekregen :D

Omdat we morgen maar vertrekken ben ik vandaag helemaal alleen thuis. Ik ben eerst wakker geworden van het kabaal van mijn vertrekkende huisgenoten (om 6.30u) en ben nadien gelukkig terug in slaap gevallen. Daarna ben ik opgestaan om 9.30u, een goed uur om op te staan :D

Toen dacht ik: laat ik maar een douchke pakken, maar toen ik in de badkamer stond heb ik me bedacht en wilde ik ineens gaan winkelen. Dus ik maak me klaar om naar de winkels te wandelen en ik was nog niet goed weg of ik vond het verdacht stil op straat. Aan de winkels aangekomen wist ik waarom, er waren namelijk geen winkels open (pas vanaf 15u). Tja, zo is het wel heel goedkoop winkelen :)

Dan maar terug richting huis gegaan en wat voor school gewerkt. Nu even pauze genomen om te eten, te bloggen en sebiet te skypen. Vanavond ga ik nog een leuk filmke zien op mijn computer (Rio 2), want moet toch naar niemand zien omdat ik alleen ben :D

Zo dit was het weer voor gisteren en vandaag. Mijn volgende blog zal waarschijnlijk maandag of dinsdag zijn aangezien ik misschien morgen weg ben.

Nog vele Surinaamse groetjes en tot blogs xxx

  • 18 April 2014 - 23:14

    Alien:

    Hoi Anja!

    Leuk idee van dat speelhoekje. Geniet van het weekend!
    Groetjes

  • 20 April 2014 - 18:06

    Wendy De Bisschop:

    Hey meid!!

    Bedankt voor je kaartje, het is de vrijdag aangekomen!
    Eerst en vooral een vrolijk paasweekend en hopelijk daar toch ook wat van chocolade kunnen genieten!! :p
    Is het daar al wat minder nat???
    Geniet nog maar een beetje!!

    xxx Wendy

  • 22 April 2014 - 08:55

    Regina:

    Hoi

    Het is blij te horen dat ze nu eindelijk de materialen gaan aankopen. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden. Nog een fijn paasweekend en tot later.
    Groetjes xxxx
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 44219

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: