Dag 37: Overstroming - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 37: Overstroming - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 37: Overstroming

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

14 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Vanmorgen werd ik wakker om 5.15u en hoorde dat het aan het regenen was, niet zomaar een klein beetje maar ik geloof dat ze hier boven een heel zwembad hebben laten leeglopen :p

Toen wisten we al (ik en mijn huisgenootje) dat we de taxi zouden nemen, omdat het geen weer was om daar door te fietsen. Dus rond 6.15u bel ik de taxi... het taxibedrijf nam op en vertelde me doodleuk dat er geen taxi vrij was. Grote paniek want we moesten toch op tijd op stage zijn!

Uiteindelijk na 4 keer proberen was het al 6.30u en zouden ze een taxi sturen. Het heeft nog minstens 10min geduurd voor hij er was. Ik begon me al af te vragen of we wel op tijd gingen zijn. Het was ook druk op de baan (typisch als je ergens op tijd moet zijn!!!).

Toen we bijna aan het academisch ziekenhuis waren, verschoten we... de hele straat stond onder water!!! Dit is wel effe schrikken, als je dat niet verwacht. Als we verder reden voelde ik gewoon het water klotsen aan de onderkant. het water stond zeker 15cm hoog. Toen vertelde de taxichauffeur dat het hier in het regenseizoen altijd onder water staat omdat de straat aan het AZ lager ligt dan het AZ zelf en al het water dus naar de straat loopt.

Om 6.50u waren we dan eindelijk aangekomen op stage en ben ik in versneld tempo naar mijn dienst gegaan (ik dacht namelijk dat ik al te laat was). Op dienst aangekomen zag ik dat ik helemaal niet te laat was, alleen de subhoofdzuster was er al + een studente. Ik gelukkig dat ik nog niet te laat was :)

Op stage is er weinig spectaculair gebeurt. Er waren 2 klinische lessen waarvan ik aan 1tje heb deelgenomen. De klinische les begon om 13u en ging over asfyxie en convulties. Voor de niet-verpleegkundige lezers ging het over stuipen en over zuurstoftekort in het bloed :)

Het was heel interessant, alleen zaten we met meer dan 30 personen in en kleine ruimte waardoor het super warm was en er bijna geen zuurstof binnen was. Het gevolg is dat ik enorm slaperig werd en met moeite mijn ogen open kon houden. Ik heb wel alles gehoord wat hij verteld had en vond wel gelijkenissen met de leerstof die ik in België heb gehad.

Na de klinische les was het nog maar een uurtje voor de dienst erop zat. Om 15.15u had ik eindelijk gedaan en repte ik me naar de SEH (Spoed Eisende Hulp), want daar zat mijn huisgenootje al te wachten op de taxi. Uiteindelijk heb ik ook nog een half uur moeten wachten voor de taxi er was. De taxichauffeur zei ons dat het super druk was en dat hij daarom wat later was.

Onderweg stond de radio op en vroeg de taxichauffeur ons ineens of we wisten wat er in Suriname gebeurt was. We vielen alle 2 uit de lucht en toen zei de taxichauffeur dat er een partij uit de regering is gezet en dat het een "hot item" was op nieuws en radio. Het zijn trouwens in 2015 verkiezingen in Suriname (als het niet vervroegd word) :p

Thuis aangekomen moesten we heel stilletjes zijn, want 1 van onze huisgenootjes had nacht gehad. Zij doet trouwens alleen nog nachten en late shiften omdat er anders te veel volk is om aan haar bevallingen te geraken. De teller van onze vroedkundige huisgenoten staat op 31 en 34, ze zijn er dus bijna (moeten 40 bevallingen zelf gedaan hebben voor ze kunnen afstuderen).

Aangezien mijn huisgenoten van vrijdag tot maandag op trip zijn naar Apiapaati (dus ik heb het huisje voor mij alleen), ga ik vandaag of morgen ook eens horen om een tripje, maar dan naar Matapica, te doen nu donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag . Dit is een strand waar zeeschildpadden 's nachts hun eieren komen leggen en dat schouwspel wil ik voor geen geld van de wereld missen :D. Hopelijk kan ik bij een groepje aansluiten

Zo dit was het weer voor vandaag :)

Groetjes vanuit het natte Suriname (de regentijd heeft zijn intrede gemaakt) en tot blogs xxx

  • 15 April 2014 - 08:38

    Anja:

    Anja
    Amai, dat was nogal iets zeker als het daar onder water stond aan de kliniek? Gaat het daar ook beginnen met de regering? Hopelijk vind je iets om naar toe te gaan dit weekend. Veel amusement en tot later.
    Groetjes
    Mama
    PS: Heb deze mail ook niet ontvangen? Staat alles nog wel juist qua instellingen?

  • 16 April 2014 - 19:38

    Wendy De Bisschop:

    Hey meid!!

    Hopelijk toch niet te natte voeten?? :p
    Bwa, misschien goed om toch een bekke af te koelen e!!
    Ik lees't al, de politiek is ginder ni veel beter dan hier!! :p
    Zal blij zijn dat die verkiezingen hier toch weer voorbij zijn ze!!(veel te veel werk voor mij! :p)
    Hopelijk vind je een toffe uitstap en we gaan voor de kaap van 2000 foto's e!! :p

    xxxx Wendy

  • 16 April 2014 - 20:22

    Vera Michaux:

    Amai Anja,

    Dat schouwspel zou ik ook wel willen zien chanceur...

    Groetjes

    Vera

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 44192

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: