Dag 33: Plotse verandering - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 33: Plotse verandering - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 33: Plotse verandering

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

10 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey iedereen,

Vandaag heb ik terug de medicatie klaargezet. Het is wel fijn om die verantwoordelijkheid te krijgen :D

Rond 11u echter ging de subhoofdzuster naar een kindje kijken dat aan het huilen was en ziet dat het kindje ernaast bijna niet meer ademt. Direct saturatie (= % zuurstof in het bloed) genomen en dit was slechts 29% (normaal is dit tussen de 90 en 100%). Dan is er beslist om het kindje zuurstof te geven via een neusbrilletje, zonder het beoogde effect. Saturatie bleef laag, het schommelde tussen de 70 en 85. Dan heeft de dokter beslist om het kind te prikken om te kijken waarom het zo ineens verslechterd was.

Toen ik het kindje zag, zat er enorm veel speeksel in het mondje (volgens mij was het gewoon aan het stikken in zijn eigen speeksel). Na de bloedname was het kindje nog steeds niet beter en is er beslist om het kindje toch maar te intuberen. Op een gegeven moment stonden er wel meer dan 10 mensen in de behandelkamer voor 1 kindje.

Het intuberen lukte niet goed, maar uiteindelijk zat de tube goed en vroeg de arts of er iemand was om over te nemen met baloneren (= handmatig het kindje zuurstof geven). Omdat ik in de buurt stond heb ik dat gedaan. Het is de eerste keer dat ik meehelp met een reanimatie. Uiteindelijk was het kindje stabiel genoeg om naar intensieve over te brengen. Hopelijk komt het kindje erdoor.

Verder was het rustig op dienst, er waren wel 2 opnames. Toen het tijd was om de dienst over te dragen, vroeg ik aan de zuster of zij wilde overdragen of dat ik dat mocht doen. tot mijn verbazing zei ze heel snel dat ik het mocht doen :D

Dan was het tijd om naar huis te gaan en thuis aangekomen ben ik direct in den douche gegaan omdat ik echt nood had aan afkoeling. Het is hier nu al een hele week super warm terwijl het eigenlijk regenseizoen is. Daarna heb ik nog eens geskypt met het thuisfront. Normaal was het de bedoeling om niet meer te skypen tot 8 mei, maar ik miste toch een beetje mijn wekelijks skypemomentje en dus heb ik gevraagd of ze niet wilde skypen.

Ik denk dat, als er geen skype was, ik het veel moeilijker zou hebben en zeker een beetje heimwee zou hebben. Maar gelukkig is dit niet nodig :D

Vanavond gaan we eten bij Zus & Zo en daarna zijn we uitgenodigd bij één van de co-assistenten van het AZ. Nadien gaan mijn huisgenoten naar Havana, maar zoals jullie al weten is dit niet mijn genre en ga ik op dat moment richting huis :)

Morgen staat een bezoek aan een vlindertuin op het programma (dus morgen heb ik iets meer te vertellen :D

Vele Surinaamse groetjes en tot blogs xxx

  • 11 April 2014 - 08:26

    Regina:

    Hoi Anja,

    Het is toch plezant als u wat meer verantwoordelijkheid krijgt en dat u zelf zaken moogt doen. Hopelijk komt het kindje er door en zijn er verder geen problemen op stage.
    Geniet van uw uitstapje en tot een volgende blog xxxx
    Groetjes
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 44323

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: