Dag 3: Zweten en nog eens zweten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 3: Zweten en nog eens zweten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 3: Zweten en nog eens zweten

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

11 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey iedereen,

Mijn 2de da stage ging al beter dan gisteren. Geen hectische dingen en rustig de tijd krijgen om je in te werken. Heb ook al wat meer mogen doen. Ze willen dat ik alle aspecten van de verpleging in Suriname leer kennen. Dus begon mijn shift met de afwas te doen, daarna mee helpen met de verpleegkundige en als bezigheidstherapie kompressen vouwen voor ze te steriliseren. Ook heb ik mogen meelopen met de dokters, samen met bijna iedere zuster.

Om jullie een gedacht te geven: Zo ziet een dag ziet eruit:

Bij aankomst in het ziekenhuis (enorm zweterig van de fietstocht) worden de dossiers nagekeken en nagelezen of er bijzonderheden zijn. daarna wordt de afwas gedaan en de verzorgingskarren klaargezet. Daarna is de overdracht.

Nadien word al de medicatie klaargezet, worden de kinderen gewassen (door de moeder) en word alles met een natte vod proper gemaakt (kastjes, bedden,...). De bedden worden opgemaakt (heel anders dan bij ons in België, ze knopen de uiteinden onder het bed vast).

Als dat allemaal gedaan is, dan is het met de vingers draaien tot het middag eten. Na het uitdelen van de maaltijden is het weer met de vingers draaien, tenzij er een opname is. Zo zien een vroege in Suriname uit.

Er was vandaag ook een opname van een kindje met ALTE (voor de niet verpleegkundigen onder ons is dit een kindje met bijna wiegendood). Het kindje was 5min buiten bewustzijn en de oma heeft mond op mond beademing gedaan bij het kindje. Hierdoor is hij er toch terug doorgekomen. Na allerlei onderzoeken is gebleken dat er een probleem is met het hartje (er was een opening tussen de voorkamers wat operatief gedicht moet worden). Echt geen aangename diagnose voor die mama.

Verder is alles goed verlopen op stage. En mijn fiets heeft de rit doorstaan!!!

Na het rusten en werken aan de bachelorproef was het tijd om te eten (Bami met gebakken ei en groentjes). Toen Seffi wilde douchen kwam ze ineens de badkamer uit door het bezoek van ons inmiddels 5de huisdier. Het was een Gekko = een soort salamander (gisteren avond hebben we ook een gekko op bezoek gehad). De vangkunsten van Lotte zorgde ervoor dat hij ineens in onze keuken zat (zie foto) maar uiteindelijk heeft Lotte hem kunnen pakken en heeft ze hem buiten gezet.

Zo dat was het dan voor vandaag, als ik tijd heb komt morgen de volgende blog

Tot Blogs en veel groeten vanuit Suriname xxx

  • 12 Maart 2014 - 00:15

    Alien:

    Hoi Anja!

    Leuk te horen dat je je draai wat gevonden hebt en dat het vandaag al wat beter was!
    Wel weinig werk dat jullie hebben precies eh? Of is dat nu maar een gedacht? Hihi
    En amai, dieje gekko; ik zou het al niet aankunnen. Hahaha

    Groetjes
    Van je ganggenoot!

  • 12 Maart 2014 - 09:41

    Regina:

    Hoi Anja

    Ik moest lachen met dat 5de huisdier !!!! Ik had u verwittigd van in Thailand, maar deze diertjes zijn onschuldig. Ze doen niets, alleen maar veel lawaai maken en vooral 's nachts. Overdag hoort u ze weinig. Ik verschiet dat die in jullie huisje zitten omdat het niet in een bosrijke omgeving ligt. Allez dat was wel wat schrikken zeker!!! Hopelijk hebben jullie dit overleeft en hopelijk komt er nu geen meer binnen. HAHAHAHA!!!!

    Groetjes

    Mama

  • 12 Maart 2014 - 10:07

    Jolien:

    Hey Anja!

    Het is echt leuk om jouw blogs te lezen, ik lees dat je het er wel naar je zin hebt. Ik hoop dat je er nog veel plezier zal beleven! En ik kijk al uit naar je volgende blog!

    Ahja wees voorzichtig met die fiets, we willen je heel terug op onze gang ;)

    Groetjes Jolien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 44304

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: