Dag 30: Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 30: Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 30: Stage

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

07 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen,

Vandaag ben ik al een maand in Suriname, wat gaat de tijd toch snel. De voorbije maand heb ik al veel meegemaakt, vooral met mijn fiets :)

Vandaag was weer een stagedag. Op stage aangekomen, eerst iedereen tekenen en dan iedereen begroeten. Toen ik dan op de afdeling was, was het een fijn weerzien met Zr. Dijon en Zr. France (Beide Surinaamse studenten). Opeens zei Dijon: Ik ga vandaag de medicatie doen, ik daarna direct vragen of ik haar mocht helpen... en het mocht. Ik heb dus vandaag echt niet veel gedaan :)

Komt ineens een Zuster naar me en zegt: "Je mag (naam van het kindje) voeden, heb je dat al eens gedaan?". Ik zeg:" Ja ik heb dat al eens gedaan" (een kindje eten geven is nu echt niet moeilijk hé).

Tegen de middag moest ik met een kindje naar de echo gaan. toen ik daar aan kwam dacht ik dat het lang ging duren (er zat redelijk veel volk), maar het ging eigenlijk nog rap vooruit. Terug op dienst heb ik mee mogen gaan op bespreking met de arts. Hierbij bespreken ze of er aanpassingen in het beleid zijn en dan schrijft de verpleegkundige dit op.

Tegen 13.45u hebben we dan de parameters genomen (temperatuur, ademhaling en bij 1 kindje pols en bloeddruk). Ik was den bloeddruk aan het meten, kom ik ineens uit op 60/20. Ik dacht dit is echt te laag en meet hem terug, nu had ik 80/30. Dit is nog steeds laag, dus heb ik dit gemeld aan de Zuster. Toen ze het hoorde zei ze dat ze terug een hercontrole ging doen. zij kwam ook uit op 80/30 met een hartslag van 96. Direct gemeld aan de co-assistent. Die ook nog eens gaan meten (de 4de keer ondertussen). Zij kwam uit op 80/40, het gevolg van veelvuldig meten. Het verdere beleid weet ik niet, maar het kindje zag er echt slap en futloos uit.

Om 14.30u ben ik dan naar het kantoor van de hoofdzuster gegaan voor mijn tussentijdse evaluatie. Toen ik daar 10min binnen zat en ze mijn tussentijdse evaluatie zagen (in het Engels) zeiden ze opeens dat ze een tolk nodig hadden. Ze belt die persoon op, maar die was nog met iets bezig. Dan maar nog een dagje uitstellen (Typisch Suriname :D).

Ik wilde wel eens weten wat ze al van me vonden, dus trok ik mijn stoute schoenen aan en vroeg hoe ze het tot hiertoe vonden. Toen zei de hoofdzuster dat ze vond dat ik me heel snel had aangepas, omdat ik niet ging zitten zoals de andere studenten (Ik liep steeds achter een zuster aan om te zien hoe zei het deden) Een pluspuntje voor mij:D

Verder is er niets speciaal gebeurt, er is alleen een dag afgesproken dat Zr. Dijon (Doris) me gaat meenemen naar Moengo en Albina in het district Comewijne. 26 april is het zover, ik kijk er al naar uit :D

Zo dit was het weer voor vandaag

Groetjes uit het warme Suriname (vandaag was echt tropisch warm) en tot blogs xxx

  • 08 April 2014 - 08:34

    Regina:

    Hoi Anja,

    Ja, Ja je zit er al een maand. Wat gaat de tijd snel. Op die maand is er al het één en ander gebeurd vooral de pech met uw vorige fiets. Hopelijk nu deze maand niet al te veel problemen. Het is leuk zeker dat u al 2 Surinaamse studenten leerde kennen om bepaalde delen van het land te gaan bezichtigen.
    Nog veel plezier en tot volgende blogs.
    Groetjes
    Mama

  • 08 April 2014 - 20:42

    Wendy:

    Hey meid!!

    Den tijd gaat inderdaad heeeel snel!! Ben toch blij dat je niet teveel last hebt met je aan te passen, want dat is toch ook altijd even afwachten he!!
    Geniet daar maar van het mooie tropische weer, want hier is't een pak minder!!
    Ik kijk al uit naar weer een reeks prachtige foto's!!
    Echt een kans uit de 1000 dat je hebt gekregen!! :)
    Heb deze middag je broer gezien op mijn ronde!
    Nog veel plezier en tot de volgende!!

    xxxx Wendy

  • 08 April 2014 - 23:06

    Alien:

    Hoi Anja!

    Leuk dat je het daar zo gezellig hebt!
    Ben al benieuwd naar je rondleiding met de andere student in dat dorp / die stad.
    Veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 44226

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: