Dag 6-10: Tibiti, Holi Pagwa en terug op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu Dag 6-10: Tibiti, Holi Pagwa en terug op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anja Goossens - WaarBenJij.nu

Dag 6-10: Tibiti, Holi Pagwa en terug op stage

Blijf op de hoogte en volg Anja

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey iedereen,

Het was deze keer iets langer wachten op mijn blog, maar het is het wachten meer dan waart :)

De vorige blog is gestopt met donderdag avond, dus deze blog start met donderdagavond :p

Dag 5): Donderdagavond zijn we eerst naar de Zus & Zo gegaan om iets te eten. Toen we daar aankwamen zaten Veronique (huisgenote) haar tantes er al, dus zijn we er maar bij gaan zitten. Als aperitief heb ik een caiperinia gedronken (is ongeveer zoals mojito). Daarna heb ik een lekkere spaghetti gegeten en heb ik nog een cola gedronken (om toch ma nie zat te worden).

Nadien was het nog te vroeg om naar Havana te gaan dus zijn we verder afgezakt naar de 597 (een loungebar waar ze ook trips organiseren). De muziek stond voor mij veel te hard en ik had eigenlijk meer salsa en latin verwacht, maar het was enkel maar "boenk" muziek. Mijn goesting om te feesten was gelijk over en ik begon overigens ook moe te worden. het nachtleven start hier om 2u en dat vind ik toch wel wat laat. Dus terwijl de andere naar havana gingen, ben ik in men eentje terug naar huis gegaan en ben ik in men bedje gekropen (ik heb de andere wel thuis horen komen, het was toen 4u).

Dag 6 (vrijdag): Het was normaal de bedoeling dat ik de stad ging verkennen, maar het is anders uitgedraaid door de lekke band. Dan maar een fiets van iemand anders lenen om een hangmat te gaan kopen voor ons eerste uitstapje naar het binnenland. Daarna nog geld gaan halen (805 SRD) om de trip te betalen. Terug thuis heb ik alles ingepakt om zaterdag goed te vertrekken. Nog wat op facebook gezeten en een beetje aan de bachelorproef gewerkt en dan vroeg naar bed om de volgende dag goed wakker op te staan.

Dag 7 (Zaterdag): Vandaag begon onze avontuurlijke trip naar het binnenland. Om 9u kwam onze taxichauffeur ons ophalen en bracht ons naar onze gids van dienst met de naam Dion. Toen hij met het busje kwam zag ik al wat ons te wachten stond. Het busje dat vroeger wit was geweest droeg de sporen van bauxiet (dit is een afvalproduct van aluminium en is een soort rood zand). Nadat alles ingeladen was en iedereen had plaats genomen in de auto (ik zat vooraan) reden we eerst naar een "dierentuin" (de achtertuin van een goede vriend van Dion). Daar hebben we verschillende dieren gezien zoals aapjes, schildpadden, slangen (voor export), vogels,...

Na een flinke regenbui zijn we terug in de auto gestapt en naar Dion thuis gereden om een koelbox in te laden en wat potten en pannen. Daarna zijn we naar Zanderij gereden om Bami te eten. Het is best wel lekker. Na het eten kon onze trip pas echt beginnen. Een 4u durende rit door de jungle. Onderweg even stoppen om watermeloen te kopen en om in een kreekje te zwemmen (dit heb ik niet gedaan aangezien ik een badpak heb en dit niet zo gemakkelijk is om je om te kleden). Daarna zijn we verder gereden tot aan onze slaapplaats. Ergens langs de weg (vlak bij een rivier) stonden een paar palen met een plastieken zeil erover. Dit was onze slaapplaats.
Na even de omgeving te verkennen en wat fotootjes hebben we onze hangmat opgehangen. Aangezien ik nooit een hangmat heb vastgehad, wist ik niet hoe ik deze moest vastmaken en dus is Dion zo vriendelijk geweest om me te helpen. Voor alle zekerheid heb ik gevraagd om mijn hangmat stevig vast te maken uit schrik om eruit te vallen. Nadien was het al bijna donker en heeft Dion voor ons een kampvuur gemaakt en begon hij aan het avondeten. Je mag 2 keer raden..... Frietjes met chickennuggets. Jawel, heerlijke frietjes in de jungle :D

Nadien zijn we nog een boodtochtje gaan maken en hebben we enkele dieren gespot zoals een boomslang, een ijsvogel en enkele andere vogeltjes. Maar toen kwam de conclusie... mijn broek werd nat, er zat water in ons bootje. Op de terugweg heb ik ontdekt hoe dit kwam.... we zaten met een lek. Telkens als het bootje schommelde kwam er water binnen langs de zijkant. Maar wees gerust we hebben niet moeten zwemmen :D

Na deze avontuurlijke boottocht was het tijd om onze hangmatten op te zoeken en te gaan slapen. Maar toen kwam het volgende avontuur: in men hangmat kruipen. Toen ik er eindelijk in lag, kwam ik tot de conclusie dat ik scheef in mijn hangmat lag. Maar al bij al lag ik no vrij goed tot ik een beenkramp kreeg. Na verschillende houdingen geprobeerd te hebben vond ik dan toch uiteindelijk de juiste houding en ben ik in slaap gevallen.

Dag 8 (Zondag): Na een korte maar zalige nacht in de jungle ben ik wakker geworden van de vele geluiden die de dieren produceerde. Het was toen 7u. Nog wat genietend van het mooie zicht ben ik uiteindelijk om 7.30u op gestaan. Terwijl de andere nog sliepen ben ik dan maar op men 1tje op verkenning gegaan (wel mooi op de weg gebleven zene) :D

Toen ook de andere wakker waren, heeft Dion voor ons ontbijt gezorgd. Warm water voor thee of koffie, een soort sandwiches met choco, kaas en een soort zwamworstjes. Echt zalig zo leven in de jungle. Nadien wou Dion een paar pirania's gaan vangen, maar ze wilde niet bijten.

Toen we wilde vertrekken kregen we ineens weer een regenbui over ons heen. Toen het wat zachter begon te regenen zijn we op pad gegaan naar een wegje die ons leidde naar de Tibiti soela (soela is stroomversnelling). Nadat het uiteindelijk gestopt was met regenen zijn we met z'n alle op stap gegaan. Eerst was de weg nog goed begaanbaar met hier en daar kleine plassen, uiteindelijk kwamen we bij een grotere plas waar we 2 mogelijkheden hadden. Ofwel terug kreren ofwel erdoor. De keuze was door de andere snel gemaakt (Zie foto's).

Toen we dan uiteindelijk na 1.30u de soela bereikt hadden zagen we dat deze bijna droog was omdat het al dagen niet meer geregend had. Het was eigenlijk een hoop stenen waar een beetje water door stroomde. Dan maar de terugtocht aangaan. Deze was voor mij toch wat zwaarder dan gedacht, het leek precies verder dan de heenweg (ook al was het juist dezelfde weg). Uiteindelijk hebben we, na een valpartij en de moeilijke tocht, toch heelhuids de auto bereikt.

En dan was de verlossing daar: DRINKEN... Ik was uitgedroogd en heb een hele fles water van 1.5L in men 1tje uitgedronken. Nadien kregen we nog een stuk watermeloen. Met natte schoenen, vuile voeten en propere broek hebben we dan de terugtocht naar huis aangevat. Van de weg terug heb ik niet veel gemerkt, ik was totaal uitgeput. Nog even terug een Bami eten om dan bij Dion thuis aan te komen. Daar hebben we onze namen op zijn auto gezet en hebben we zijn auto omgedoopt in de Tibiti wabliefjes (Dion noemde ons altijd zo omdat hij geen namen kon onthouden. Nederlanders noemt hij "kaasjes" en wij waren de "wabliefjes". Enkele woorden die Dion super leuk vond waren: Amai, Voila en Allé :D

Dag 9 (Maandag): Vandaag was het Holi Pagwa. Dit is het Hindoestaanse lentefeest. Het is de bedoeling dat je slechte kleren aandoet, want je wordt echt super vul. Om 12u begonnen de festiviteiten en zijn we met zen alle naar de palmentuin gegaan. We hadden besloten om eerst een groepsfoto te nemen voor we vuil werden, om het verschil te zien :D.

We waren nog niet goed op weg of we werden al bestrooid met verfpoeder. Om toch wat weerwoord te kunnen bieden, hebben we dan zelf ook verfpoeder gekocht. Best wel tof om andere mensen vies en vuil te maken. Na een tijdje wouden we eens zien of er op het onafankelijkheidsplein ook iets te doen was. We passeerden de I love SU en we konden er niet voorbij zonder enkele foto's. Uiteindelijk was er op het plein ook verschillende dingen te doen. Zo stonden er 2 podia, 1tje met zuiderse muziek en de andere met "boenk" muziek. We hebben toen gekozen voor de zuiderse muziek, om ons toch een beetje op verlof te voelen :D

Uiteindelijk zijn we moe maar voldaan om 18.30u naar huis terug gekeerd en ik heb nog nooit zoveel bekijk gehad dan op de terugweg. Iedereen zwaaide naar ons en begon spontaan te lachten. 's avonds wilde we pizza eten. Toe iedereen zich haf gewassen hebben we om 20u pizza besteld. Na meer dan 1u wachten brachten ze 2 pizza's. uiteindelijk hebben we meer dan 2u op onze pizza's moeten wachten. Omdat ik het wat laat vond om een hele pizza op te eten heb ik de helft gehouden voor vandaag (dinsdag).

Dag 10 (Dinsdag): Vandaag was het weer stagedag. Het pikte wel om terug om 5.15u op te staan, dus heb ik nog wat gesnoesd en ben uiteindelijk om 5.35u opgestaan. Op stage is er eigenlijk niet veel speciaal gebeurd. Ik begon weer met de gebruikelijke bedden afwassen en opdekken (dit keer mocht ik het wel alleen doen). Nadien was het weer met de vingers draaien. Uiteindelijk heb ik me beziggehouden met de procedures na te lezen en heb ik den dokter mogen assisteren bij de bloednames. Op het einde van de shift zijn er nog 2 kindjes opgenomen, dus was het even overwerken. Maar uiteindelijk heeft de subhoofd zuster gezegd dat ik toch naar huis mocht.

Toen we goed en wel op de fiets naar huis zaten kregen we weer een regenbui over ons, dus zat er niets anders op dan te schuilen voor de regen. Ik denk dat het regenseizoen eraan komt :(

Zo dit was een hele boterham hé, ik zei toch dat het het wachten meer dan waard was :D

Tot blogs xxx

  • 19 Maart 2014 - 08:26

    Regina:

    Dit was een hele boterham om deze blog te lezen. Het waren tenslotte 4 dagen waarop we nieuws moesten verwachten. Zo te horen hebben jullie je goed geamuseerd. Het vastnemen van slangen viel dit mee? Zo te zien aan de foto's wel. Was het niet te glibberig !!! De regen zorgt wel voor verkoeling zeker!! Allez ge hebt uw eerste slaap in een hangmat overwonnen. Het was wel leuk zeker om daar in te slapen en het geluid van de dieren te aanschouwen. Nog veel fijne momenten gewenst en hopelijk een goede werkweek waar ge al wat meer zelfstandig zult kunnen werken.
    Groetjes xxxxxxxxx
    Mama

  • 19 Maart 2014 - 08:40

    Alien:

    Hoi Anja!

    Dat was inderdaad een hele boterham!
    Je hebt daar precies een super weekend achter de rug, woooow!
    Ik ben toch een beetje jaloers. Ben al benieuwd naar je volgende verhaal!

    Groetjes!

  • 19 Maart 2014 - 15:38

    Vera Michaux:

    Geweldig Anja dat je dat allemaal kunt zien.
    Geniet er maar van.
    Ik ga nu nog wat aan het tutorproject werken en morgen bespreking van mijn stage en project.
    Brrrr spannend.
    Allé, tot blogs


    Vera M

  • 19 Maart 2014 - 20:16

    Anja Goossens:

    Mama,

    Ik heb al een slang vastgehad toen ik met Kim naar de Beekse bergen was, zelfs een rond mijn nek gehad. Deze waren nogal klein, maar de groene had toch veel macht.

    Alien,

    Het was echt super!!!! Je kan altijd op bezoek komen hé als je vakantie hebt :p

    Vera,

    Ik zal zeker van elk moment genieten :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 44201

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 26 Mei 2014

Mijn eerste reis buiten Europa (Suriname)

Landen bezocht: